Szeptember harmadikán kezdőik a suli Cserépfaluban. A kettővel ezelőtti Cserépiek Újságjában Virág Tiborné (iskolaigazgató) szedte össze gondolatait az elmúlt évről. Jó hosszú írás, pár pohár bor melett érdemes olvasni. Eredetiben, formázatlanul, times new roman, size=5! Másodközlés.
Összegzés a Hórvölgye Általános Iskola 2006/2007-es tanévéről
- Az elmúlt év során is folyamatosan figyelemmel kísértük az iskolával szemben támasztott társadalmi és szülői igényeket, elvárásokat. Munkánk során következetesen törekedtünk arra, hogy olyan személyi és tárgyi feltételeket teremtsünk, amelyekkel ezen igényeket mind sokoldalúbban, minél magasabb szinten elégíthetjük ki.
Igyekeztünk olyan kínálatot biztosítani a gyerekek számára, hogy mindnyájan megtalálhassák azt, ami nekik fontos vagy érdekes, ugyanakkor összhangban van céljainkkal és lehetőségeinkkel. Mindezek ellenére sajnos a csökkenő gyermeklétszám sokkal inkább meghatározza az iskola sorsát, mint a minőségi munka.
De iskolánkban továbbra is olyan légkört szeretnénk teremteni, ahol tanulóink otthon érezhetik magukat. Ennek érdekében:
- a tanuló személyiségét tiszteletben tartjuk,
- a gyerekeket bevonjuk saját iskolai életük megszervezésébe,
- a tanulók egyéni képességeit az oktatás során figyelembe vesszük,
- diákjaink előre megismerhetik a velük szemben támasztott követelményeket, így tudhatják mit várunk el tőlük,
- minden gyerek számíthat a pedagógusok jóindulatú segítségére, tanulmányi munkájában és életének egyéb problémáiban,
- az iskola életében szeretetteljes emberi kapcsolatok kialakítására törekszünk,
rendszeres kapcsolatot tartottunk a tanulók szüleivel, a családokkal,
- igyekeztünk lehetőséget teremteni arra, hogy iskolánk életéről, tevékenységéről, eredményeiről minél többet megismerhessenek a szülők, valamint községeink érdeklődő polgárai,
- nevelőink fontos feladatnak tartották, hogy iskolánk - eddigi hagyományaihoz híven - továbbra is képviseltesse magát a különféle községi rendezvényeket, illetve más megmozdulásokon, és azok lebonyolításában maga is részt vegyen.
A tanítási órák tervezésénél és szervezésénél minden esetben előtérbe helyeztük azokat a módszereket és szervezeti formákat, amelyek a tanulók tevékenykedtetését, vagyis állandó aktivitását biztosítják.
Az iskolai tanulási folyamat során kiemelten fontos feladat a differenciálás, hogy a pedagógusok nevelő-oktató munkája a lehetőségekhez mérten a legmagasabb mértékben igazodjon a tanulók egyéni fejlettségéhez, képességeihez és az egyes tantárgyakból nyújtott teljesítményéhez
A szociálisan hátrányos helyzetű, beilleszkedési, magatartási, tanulmányi problémákkal küzdő tanulók részére kis létszámú
A tárgyi feltételek megfelelően álltak rendelkezésre az elmúlt tanévben.
A taneszköz-fejlesztési tervben ütemezett feladatokat /egy osztálynyi tanulói pad cseréje/ az idén még nem teljesítettük. A következő tanévben a terepasztalt be kell állítani a 3-4. osztályos természetismereti anyaghoz. Ehhez a kollégák egy szaktantermet javasoltak kialakítani. A számítógépes parkunkat csak pályázati lehetőségek útján tudjuk bővíteni. Kisebb beruházásokat az 1-4. évfolyamra igényelhető informatikai normatívából kellet megoldani. Az idén a fűtőtestek részleges cseréjével talán elfogadható hőmérsékletet tudunk biztosítani az iskola minden helyiségében.
A pedagóguslétszám a feladat ellátásához megfelelő és szükséges volt. Ezzel a létszámmal munkánk biztonsággal ellátható, hatékony volt. Azonban nehezítették a helyettesítések, A helyettesítést nagyon korrekten és felelősséggel, önzetlenül látták el a kollégák. Az iskola tanulói létszáma 76 fő, ebből 41 fő bejáró tanuló, napközibe járt 68 fő. Angol nyelvet 20 fő tanult tantervi keretben, ezen kívül szakköri formában a 3. osztály angolt, a 4. osztály német nyelvet. Szakköri formában működött még a számítástechnika a 4. osztály részére, énekkar, színjátszó szakkör, hímző szakkör,mazsorettszakkör
A tehetséges tanulók továbbfejlesztését segítették a különféle (szaktárgyi, sport, művészeti stb.) versenyek vetélkedők, melyeket az iskolában évente rendszeresen szervezünk. A legtehetségesebb tanulókat az iskolán kívüli versenyeken való részvételre is felkészítettük. Szép eredményeket értek el a gyerekek a szomolyai, mezőnyárádi és mezőkeresztesi versenyeken. Az iskolai sportkör tagja az iskola minden tanulója.
Az iskolai sportkör, a tanórai testnevelési órákkal, a napközis sporttevékenységgel együtt biztosította a tanulók mindennapi testedzését, valamint a tanulók felkészítését a különféle sportágakban, az iskolai és iskolán kívüli sportversenyekre.
Köszönöm mindenkinek a versenyekre való felkészítést és kísérést.
A következő tanévben a 4. osztályból 1 fő nem a kötelezően kijelölt iskolába megy. A beiratkozott 1. osztályosok száma 12 fő. A következő tanévben a várható tanulólétszáma 68 fő, ebből 34 fő bejáró. A napközis létszám 55-60 fő körül várható.
Az idén is kiemelt figyelmet kapott az integrált oktatás, a fejlesztő foglalkozások megszervezése. Készségfejlesztés terén az olvasás-szövegértés, helyesírás, kommunikáció fejlesztése, a matematikai alapkészségek kialakítása, a természetismeret gyakorlatiasabb oktatása. Fizikai erőnlét javítására is nagy hangsúlyt fektettünk. Az 4. osztályosok úszásoktatása sem maradt el. Sajnos a természetismereti szaktanterem teljes kialakítására nem került sor, Ez további feladatként marad a következő tanévre.
A magatartás és viselkedéskultúra javítása folyamatos feladatunk. Fokozottan szem előtt kell tartani a házirend előírásait. A magatartási problémákat következetes értékeléssel ki lehet küszöbölni. Erre a továbbiakban is nagy hangsúlyt kell fektetni mindannyiunknak.
Kiemelt feladat volt még az egészséges életmódra nevelés. Ennek szolgálatában szerveztünk az idén is egészségnapot, melyet a falu főutcájának takarításával kötöttünk össze.
A nevelők beszámolójukban részletesen leírták az elvégzett munkát és eredményeket. én magam minden osztályban voltam óralátogatáson, ahol igen jó a tapasztalataim voltak a nevelők munkáját,segítőkészségét
Az elmúlt tanév folyamán iskolai ünnepségeket, megemlékezéseket tartottunk a következő alkalmakkor: október 23-a, október 6-a, március 15-e alkalmából, karácsonykor, a gyermeknapon, illetve a tanévzárókor.
az iskolában a helyben fellelhető helytörténeti és néprajzi emlékeket őrizzük.
Az iskola nevelői a tantervi követelmények teljesítése, a nevelőmunka erősítése céljából az osztályaik számára az év során több alkalommal tanulmányi kirándulást szerveztek. Nagyon jól sikerült a Szülői Munkaközösség által szervezett mátrai körutazás is. Köszönettel tartozom feléjük a gyerekek nevében ezért.
Táborozások
A nevelési és tantervi követelmények teljesítését segítik a táborszerű módon az iskola falain kívül szervezett több napon keresztül tartó iskolai foglalkozások.. Táborozásokon a felmerülő költségeket részben a szülőknek kellett fedezni, de jelentős támogatást nyújtott az iskola alapítványa is. Az 1.-2.-3. osztály számára hazai /Poroszlóra és a 4. osztály számára cseretábort szerveztünk Szlovákiába/Spyskie Bystrei-be/.Valamint vendégül láttuk szlovák kollégáinkat is.
Spyskie Bystrei-be 14 tanuló utazott két pedagógus és három szülő, valamint két nagymama is elkísérte a kis csapatot. Iskolánk volt igazgatója Bérces István a kapcsolat kiépítője is részt vett a szép kiránduláson. Kis csapatunknak mint mindig Karczaginé Aranka segített a nyelvi korlátok leküzdésében. Önzetlen segítségét ezúton is köszönöm. A Tátra mindenkit lenyűgözött. A barátságos fogadtatás bebizonyította, hogy érdemes életben tartani ezt a külföldi testvérkapcsolatot.
Poroszlón 27 kisgyerek pihent. Öt pedagógus vigyázott rájuk. Láttak a gyerekek kosárfonást,tájházat, templomokat. Tiszafüreden bőrdíszműves munkát. Megfigyelhették a Tiszató tanösvényét, hajókáztak, sokat strandoltak. Lebarnultan sok élménnyel tértek haza.
A koránt sem teljes összegzésem végén hangsúlyozom, hogy elégedett vagyok az éves munkával, és mindenkinek kollégáknak iskolatitkárunknak, takarító néniknek, iskolabuszunk vezetőjének, az önkormányzat dolgozóinak, a szakács néniknek nagyon szépen köszönöm a munkáját. Úgy a pedagógusok, mint technikai dolgozók részéről bármikor lehetett számítani mindenkire a munkaköri kötelezettségeken és a munkaidőn túl is. A nyári szabadság időtartamára jó pihenést kívánok mindenkinek, hogy feltöltődve tudják majd megkezdeni az új tanévet, ami ugyanolyan kemény lesz, mint a mostani volt. Iskolánk ugyanis az önkormányzat döntése alapján, mely az újabb törvényi előírások ill. a normatívák megszerzése miatt vált szükségessé 2007. július 1-től a Mezőkövesdi ÁAMIPSZ tagiskolájaként folytatja munkáját, ami újabb adminisztrációs és egyéb terheket ró ránk. Ez a csatlakozás a gyerekek és a szülők számára érzékelhető változást nem jelent. A pedagógusok felett azonban a továbbiakban az anyaiskola gyakorolja a munkáltatói jogokat. A technikai dolgozók újabb megszorításokkal maradtak a helyi önkormányzat alkalmazásában.
Néhány információ az új tanévvel kapcsolatban:
- tanévnyitó ünnepség: 2007. szeptember 2-án du. 5 órakor
- első tanítási nap: szeptember 3-án
- tankönyvosztás:augusztus utolsó hetében /a hangosbemondó értesítése alapján/
- Augusztus első két hetében a tavalyihoz hasonlóan az osztályfőnökök szervezésével számítunk a szülők segítségére a tantermek festésében
Köszönöm mindazok figyelmét akik elolvasták e sorokat. Virág Tiborné
Kommentálók kérték